Whist este un joc individual care se joaca in 3-6 jucatori cu un pachet standard de carti. Din pachet se vor folosi 8 carti pentru fiecare jucator de la masa (24 carti pentru 3 jucatori, 32 carti pentru 4 jucatori etc.), incepand cu cartile cele mai mari.

Principala diferenta intre Gold Whist si Whist este punctajul si modalitatea de joc la jocurile de 1.

01. Jocul si Obiectivele - Introducere
02. Impartirea Cartilor
03. Parierea
04. Reguli de Joc
05. Punctajul
06. Variatiuni de joc

01. JOCUL SI OBIECTIVELE - INTRODUCERE

Whist-ul este un joc care se joaca "la culoare" si este compus din Subjocuri Simple (subjocurile de 1 si de 8) si Subjocuri cu Atu (subjocurile de 2,3,4,5,6 si 7). Concret, se joaca in functie de simbolul primei carti aruncate pe masa si in functie de tipul de Subjoc din momentul respectiv.
La fiecare Subjoc un jucator primeste un anumit numar de puncte daca a facut exact numarul de maini licitate. Obiectivul jocului este de a acumula un punctaj cat mai mare la finalul jocului.

02. IMPARTIREA CARTILOR

Impartirea cartilor se face automat la jocul online, si fiecare jucator va fi, pe rand, primul.

Se incepe cu subjocurile de 1. Se joaca tot atatea subjocuri de 1 cati jucatori sunt la masa.
Apoi, numarul de carti impartite fiecarui jucator creste cu una, pana se ajunge la 8. Se joaca tot atatea subjocuri de 8 cati jucatori sunt la masa.
Apoi, numarul de carti impartite fiecarui jucator scade cu una, pana se ajunge la 1. Se joaca tot atatea subjocuri de 1 cati jucatori sunt la masa.

Exemplu pentru 4 jucatori la masa:

1 - 1 - 1 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 8 - 8 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1

Subjocurile de 8 sunt Subjocuri Simple.
1, 2,3,4,5,6 si 7 sunt Subjocuri cu Atu. La aceste jocuri, prima carte din cartile neimpartite se intoarce cu fata in sus. Culoarea acelei carti va fi Atu-ul.

03. PARIEREA

La inceputul fiecarui subjoc, fiecare jucator, incepand cu primul, spune cate maini crede ca va face. Suma mainilor pariate de jucatorii de la masa nu trebuie sa fie aceiasi cu suma cartilor impartite in acel subjoc. De aceia, de regula, ultimul jucator este dezavantajat, mai ales la subjocurile de 1. Acesta este motivul pentru care, pe rand, fiecare din jucatori va fi ultimul.

Scopul este sa castigi exact atatea maini cate ai pariat pentru a putea lua puncte. Orice castigi in plus sau in minus se depuncteaza.

04. REGULI DE JOC

Subjocurile Simple:

Subjocurile de 8 sunt Subjocuri Simple .

Primul jucator arunca o carte. Ceilalti sunt obligati sa dea o carte de aceiasi culoare (trefla, inima, frunza sau romb). Cartea cea mai mare ia mana. Daca un jucator nu are carte de culoarea respectiva poate da orice alta carte, dar acea carte nu valoreaza nimic. Cel care castiga mana este cel care incepe mana urmatoare daca mai sunt carti in joc.

Subjocurile cu Atu:

1, 2,3,4,5,6 si 7 sunt Subjocuri cu Atu. La aceste jocuri, prima carte din cartile neimpartite se intoarce cu fata in sus. Culoarea acelei carti va fi Atu-ul.

Subjocurile de 1
Spre deosebire de Whist-ul clasic, unde vezi cartea ta si atu-ul, la Gold Whist licitezi in functie de cartile adversarilor. Nu vezi cartea ta, vezi doar cartile celorlalti si atu-ul. Popular acest joc poarta denumirea de joc "cu cartea pe frunte", pentru ca in realitate la acest joc un jucator pune cartea pe frunte pentru a nu o vedea, si pentru a vedea doar cartile celorlalti.

Primul jucator da carte. Ceilalti sunt obligati sa dea o carte de aceiasi culoare. Cartea cea mai mare ia mana. Daca un jucator nu are carte de culoare respectiva este obligat sa dea un Atu. In acest caz Atu-ul cel mai mare dat pe masa ia mana. Daca un jucator nu are nici Atu, atunci poate da orice alta carte, dar acea carte nu valoreaza nimic. Cel care castiga mana este cel care incepe mana urmatoare daca mai sunt carti in joc.

05. PUNCTAJUL

Un subjoc se tremina cand toate cartile din mana au fost jucate.

Jucatorii care au facut exact cat au licitat primesc punctajul corespunzator numarului de maini facute.

PUNCTAJ:

0 = 1 punct
1 = 5 puncte
2 = 7 puncte
3 = 10 puncte
4 = 14 puncte
5 = 19 puncte
6 = 25 puncte
7 = 32 puncte
8 = 40 puncte


Acest punctaj stimuleaza jucatorii sa faca cat mai multe maini, cu alte cuvinte sa valorifice la maxim orice carte din mana. La acest joc un jucator nu are un avantaj prea mare daca zice si face 0, spre exemplu, doar pentru ca asa ii este mai usor sa joace acea mana. Va avea doar 1 punct. Mai bine se straduie sa faca 1 mana macar, si va avea 5 puncte.

Exemplu: 3 maini licitate si facute = 10 pct.

Daca nu ai facut cat ai licitat, mainile facut in plus sau in minus se scad, exact ca la whist-ul clasic.
Exemplu: ai licitat 3 si ai facut 2 = -1pct. Daca ai licitat 3 si ai facut 6 = -3 pct.

Un jucator care pariaza corect 5 jocuri la rand (jocurile de 1 se exclud) va fi premiat cu 10 pct.
Un jucator care pariaza gresit 5 jocuri la rand (jocurile de 1 se exclud) va fi premiat negativ.cu -10 pct.

06. VARIATIUNI DE JOC

Jocul de Whist se joaca de regula incepand cu Subjocurile de 1. Acestea sunt jocuri de tip 1-8-1. Se mai poate juca si incepand cu subjocurile de 8. Aceste sunt jocuri de tip 8-1-8.